Wanneer je een website bezoekt verschijnen er regelmatig cookies in beeld. Waarschijnlijk krijg je er elke dag wel mee te maken. Hetzelfde geldt voor pop-ups. Wat zijn het eigenlijk? In dit artikel leggen we het je graag uit.
Cookies en pop-ups
Niet elke bezoeker kan cookies en pop-ups waarderen. Zorg er dan ook voor dat iemand een cookiemelding gemakkelijk kan wegklikken. Ook is het niet handig om op een klein schermpje een landkaart aan te bieden. Deze neemt vaak het hele scherm in beslag, wat zorgt voor veel ergernis. Op mobiele telefoons kunnen kleine dingen die prima werken op de desktop ineens verkeerd uitpakken. Het is een onderdeel van de gebruiksvriendelijkheid voor bezoekers. Soms sluipen er foutjes in de mobiele bruikbaarheid waardoor mensen je website verlaten.
Google Search Console
Gelukkig kun je fouten voorkomen dankzij de Google Search Console. Via de optie ‘zoekverkeer’ en ‘mobiele bruikbaarheid’ zie je meteen hoe gebruiksvriendelijk een bepaalde webpagina is op de mobiele telefoon. Tevens ontvang je enkele suggesties voor verbeteringen, zodat je optimale gebruiksvriendelijkheid aan kunt bieden.
Crawlfouten ontdekken met de Google Search Console
Ook sitefouten op de mobiele telefoon zijn niet bepaald fijn. Deze zijn ook te controleren met behulp van de Google Search Console. Klik in dit geval op ‘crawlen’ en ‘crawlfouten’. Als het goed is verschijnt het tabblad ‘Smartphone’. Deze geeft de fouten aan die op mobiele telefoons zijn opgetreden.
Titels en beschrijvingen voor desktop en mobiele telefoon
De paginatitels op de mobiele telefoon worden anders aangeven dan op de desktop. Daardoor zien de zoekresultaten er op de smartphone anders uit. Hou hier bij de mobiele optimalisatie rekening mee. Zo mag je slechts een beperkt aantal regels voor de titel en beschrijving gebruiken. Over het algemeen kun je voor de mobiele telefoon 55 karakters gebruiken, tegenover 60 op de desktop. Een beschrijving op de smartphone mag iets uitgebreider met 100 tekens. Op de desktop is dit 155 tekens. Het lastige hieraan is het feit dat de titel en beschrijving van je artikel op de mobiele telefoon en website hetzelfde zijn. Maar omdat je minder ruimte hebt, zul je bij het bedenken van titels en beschrijvingen creatief moeten zijn.
Duidelijke titels en beschrijvingen
Het bedenken van titels en beschrijvingen is een uitdaging. Soms zul je er even mee moeten spelen. Uiteindelijk moeten ze vooral goed leesbaar zijn en de aandacht van bezoekers trekken. Daarnaast dien je het zoekwoord in de paginatitel te zetten. Iedere website heeft weer een ander soort doelgroep. Pas hier de titels en beschrijvingen op aan. Bij een site die vaak gevonden wordt op de mobiele telefoon passen kortere teksten bijvoorbeeld beter. Op de desktop is wat meer tekst gewenst. Hoe dan ook is het belangrijk om de essentie van je artikel voor in de beschrijving te zetten. Het laatste gedeelte van een beschrijving is namelijk niet altijd te lezen op de mobiele telefoon.
Andere zoekvragen en termen
De afgelopen jaren is het aantal zoekopdrachten op de mobiele telefoon enorm gestegen. Inmiddels vindt meer dan 50 procent plaats op de mobiel. Het soort zoekopdrachten veranderd mee in verschillende opzichten. Zo zoeken mensen op de mobiele telefoon steeds meer lokaal. De Engelse term hiervoor is ‘cross-device’. Lokale zoekopdrachten vinden bijzonder genoeg vaker plaats op de mobiele telefoon dan op de desktop. Ook een opvallende ontwikkeling is het feit dat zoekopdrachten steeds meer vragend worden gesteld. Dit heeft samenhang met de komst van ‘voice search’, waarbij mensen pratend een zoekvraag kunnen stellen.