Waarom moet je als bedrijf actief worden op Facebook?

facebook

Facebook heeft zich ontwikkeld van een idee in een studentenkamer tot een online speler van wereldformaat. In juli 2009 werd de grens van 250 miljoen wereldwijde gebruikers doorbroken, en slechts een jaar later passeerde het al de 500 miljoen. Op 14 september 2014 bereikte Facebook een nieuwe mijlpaal, namelijk een miljard gebruikers wereldwijd. Anno 2018 heeft het meer dan twee miljard gebruikers over de hele wereld, waarvan ongeveer 66 procent dagelijks inlogt. Dit komt neer op ongeveer 1,18 miljard dagelijkse gebruikers.

Hoeveel tijd spendeert een gemiddeld persoon op Facebook?

De cijfers worden alleen maar indrukwekkender wanneer je ze in perspectief plaatst. Dit is ongeveer 5x de gehele bevolking van de Verenigde Staten en 15 procent van de wereldbevolking. Niet alleen het aantal actieve gebruikers is indrukwekkend, maar ook het aantal minuten dat een persoon gemiddeld op de sociale netwerksite spendeert. Uit onderzoek is gebleken dat dit ongeveer 50 minuten per dag is. We gaan ervan uit dat een gemiddeld persoon ongeveer 8.8 uur per dag slaapt. Ongeveer 1/16e van de tijd die hij of zij wakker is wordt doorgebracht op Facebook!

Een van de grootste websites ter wereld

Facebook is een van de meest bezochte websites ter wereld en het grootste sociale netwerk ter wereld. Wie de cijfers bekijkt komt tot de conclusie dat vrijwel elk bedrijf dat nieuwe klanten wil aantrekken op Facebook actief moet zijn. Het enorme aantal gebruikers op Facebook is een goudmijn voor de meeste marketeers. Uit een onderzoek van het bedrijf eMarketer in mei 2016 is gebleken dat 96 procent van de social media marketeers Facebook als het meest effectieve social media adverteerplatform wordt beschouwd.

Social media platform voor jong en oud

Facebook maakt bepaalde data over haar gebruikers, zoals de meest populaire leeftijdscategorie, niet bekend. Wel heeft een enquête van het onderzoeksbureau Pew uitgewezen dat sociale netwerken het meest populair zijn onder mensen tussen de 18 en 29 jaar oud. Voor bedrijven die een vrij jonge doelgroep willen bereiken is Facebook dus een interessante optie. De populariteit van het sociale netwerk neemt af naarmate personen ouder worden. Zo is het niet geheel verrassend dat mensen boven de 65 het minst actief zijn op Facebook. Dit betekent echter niet dat bedrijven die zich richten op een oudere doelgroep weg moeten blijven van Facebook. Steeds meer ouderen raken juist geïnteresseerd in social media. Bovendien maakt het enorme aantal gebruikers, van jong tot oud, Facebook het ideale platform om meer aandacht te genereren voor je bedrijf. Het social media netwerk biedt zowel de mogelijkheid om bedrijfspagina’s als advertentiecampagnes te creëren. Beide komen in de volgende hoofdstukken uitgebreid aan de orde.

Adverteren op Facebook door B2C en B2B bedrijven

Zowel B2C en B2B bedrijven kunnen Facebook gebruiken om betaalde advertenties op te plaatsen. gebruiken B2C is de afkorting van ‘business-to-customer’, oftewel bedrijf naar klant, en B2B ‘business-to-business’, dus van bedrijven naar bedrijven. Wanneer je een succesvolle advertentie aanmaakt op Facebook kan dit veel nieuwe klanten en een hogere omzet opleveren. Voordat een advertentie wordt aangemaakt dient een bedrijf eerst de gewenste doelgroep(en) duidelijk voor ogen te hebben.  Alleen door advertenties specifiek op één of meerdere groepen te richten kunnen potentiële klanten worden bereikt. Tussen 2014 en 2016 is het advertentie-budget voor social media platforms zoals Facebook toegenomen van 16 miljard dollar naar 31 miljard dollar. Des te meer reden om als B2C of B2B bedrijf niet achter te blijven.

Het aanmaken van een advertentie is niet duur

Op dit moment gebruiken meer dan zestig miljard bedrijven Facebook als onderdeel van hun marketing strategie. Ter vergelijking: op Instagram zijn dit er ongeveer vijf miljard. In principe kan iedereen eenvoudig en goedkoop een advertentie op het social media platform aanmaken. Je kunt al beginnen onder de 10 euro. Sterker nog, het is mogelijk om potentiële klanten naar je website te trekken voor nog geen 10 tot 30 eurocent per klik. De precieze kosten hangen af van de totale groep die je wilt bereiken en de plek van de advertentie. Voor meerdere doelgroepen en een mooie advertentieplek betaal je meer. Een investering van een paar honderd euro kan je al ver brengen. De kosten van de Facebook advertentie verschijnen tijdens het aanmaken in beeld, waardoor je weet waar je aan toe bent.

Wat als gebruikers jouw advertenties wegklikken?

Tegenwoordig hebben Facebook gebruikers de mogelijkheid om advertenties te verbergen. Daardoor verschijnt jouw advertentie niet meer in beeld. Dit hoeft niet perse slecht nieuws te zijn. Het is natuurlijk niet leuk dat jouw advertentie wordt weggeklikt, maar aan de andere kant levert het ook interessante informatie op. Facebook vraagt gebruikers die een advertentie wegklikken waarom ze dit hebben gedaan. Dit maakt duidelijk waarom je advertentie wel of niet werkt.

Regelmatig nieuwe functies

Onderzoek heeft uitgewezen dat Facebook ieder jaar ongeveer zeventig nieuwe functies per jaar invoert. Ook brengt het verbeteringen aan bij al bestaande functies. Er is geen enkele sociale media website die op zo’n grote schaal nieuwe functies blijft introduceren. Probeer hier als bedrijf zoveel mogelijk van te profiteren. . Een vrij nieuwe functionaliteit is bijvoorbeeld ‘Instagram Stories’, waarmee je jouw klanten via foto’s of video’s kunt bereiken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here