Uitbreiden naar Duitsland? Dan kun je deze tips vast gebruiken!

uitbreiden naar duitsland

Nederland telt talloze ondernemers en ontzettend veel verschillende branches. Ben jij ook ondernemer? Dan heb jij natuurlijk voor ogen om met jouw bedrijf een grote speler te worden in de branche waarin jij actief bent. De kans is groot dat jij binnen onze landsgrenzen de nodige concurrentie ondervindt. Dit maakt het soms betrekkelijk moeilijk om in Nederland verder te groeien. Jij kunt er in dat geval voor kiezen om het eens over een andere boeg te gooien. Misschien besluit jij wel om het eens op Duits grondgebied te proberen. Je bent echt niet de eerste ondernemer die deze stap zet. Helaas bereiden ondernemers zich lang niet altijd goed voor op een stap naar Duitsland. Wil jij met jouw onderneming uitbreiden naar Duitsland? Dan kun je deze tips vast en zeker gebruiken!

Zet jezelf goed in de markt

Wanneer jij voet aan de grond wilt krijgen in Duitsland, moet jij jezelf natuurlijk eerst goed in de markt zetten. Dit begint natuurlijk allemaal met het in kaart brengen van de Duitse markt. Ga er niet klakkeloos vanuit dat het er allemaal net zo aan toe gaat als in Nederland, want dat is lang niet altijd het geval. Begin daarom altijd eerst met onderzoek. Weet jij hoe de Duitse markt er in jouw branche uitziet? Dan kun je beginnen met het in de markt zetten van jouw bedrijf. Ga op zoek naar zakenpartners en zorg ook vooral dat jij jouw bedrijf presenteert op verschillende plekken. Bezoek bijvoorbeeld verschillende beurzen om de Duitsers kennis te laten maken met jouw onderneming. Hoe meer jij jouw bedrijf toont, des te groter de kans dat jij een goede marktpositie verwerft.

Zorg voor een Duitstalige website

De website is het visitekaartje van jouw bedrijf. Indien jij al de nodige jaren actief bent op de Nederlandse markt, heb jij ongetwijfeld een goede site.  Op deze manier kunnen potentiële klanten jou namelijk makkelijk vinden. De kans is groot dat jij ook de nodige aandacht hebt besteed aan de online vindbaarheid. Indien jij wilt uitbreiden naar Duitsland, moet jij jouw website dus ook aanpakken. De meeste Duitsers zijn de Nederlandse taal immers niet machtig. Het is dan ook een must om jouw site ook in het Duits aan te bieden. Schakel eventueel een professional in voor de vertaling. Dit kost je immers geld, maar bij een slecht vertaalde site loop jij Duitse klanten mis. Investeer hier dus in wanneer jij zelf de Duitse taal niet goed onder de knie hebt. In het begin kost het jou geld, maar op de lange termijn verdien jij deze investering vast en zeker weer terug.

Loop niet te hard van stapel

Indien jij als ondernemer uit gaat breiden naar Duitsland, wil je hier natuurlijk zo snel mogelijk succes boeken. Sommige ondernemers doen daarom grote investeringen in de hoop Duitse klanten aan zich te binden. Soms pakt dit goed uit, maar dit is lang niet altijd het geval. Trek echter nooit te snel jouw conclusies. Heeft een investering niet het gewenste effect? Wacht dan gewoon geduldig af en ga rustig door met jouw bedrijfsvoering bij onze oosterburen. Het is in ieder geval belangrijk dat jij niet te hard van stapel loopt. Wanneer je te veel wilt bereiken in een te korte tijd, is de kans op een teloorgang in Duitsland namelijk groot.

Neem Duits personeel aan

Ben jij van plan om één of meerdere vestigingen te openen bij onze oosterburen? Dan is het niet verstandig om al deze locaties te bezetten met Nederlandse medewerkers. Waarom niet? Dit heeft verschillende redenen. Ten eerste zijn lang niet alle Nederlanders de Duitse taal machtig. Hierdoor wordt het natuurlijk behoorlijk lastig om met Duitse klanten te communiceren. Daarnaast hebben Nederlanders geen kennis van de gang van zaken op de Duitse markt. Daarom doe jij er goed aan Duits personeel aan te nemen. Zij zijn de taal machtig en weten hoe het er in hun land aan toe gaat. Om te voorkomen dat jouw uitbreiding naar Duitsland een mislukking wordt, doe je er goed aan Duitse medewerkers eerst mee te laten lopen. Dit kan bijvoorbeeld in een Nederlandse vestiging. Zodoende leren zij jouw onderneming van binnen goed kennen. Bovendien weten ze zo wat er straks van hen verwacht wordt. En dit maakt de kans op succes op de Duitse markt natuurlijk alweer een heel stuk groter.

Lees ook: kantoorpand huren? Zo bespaar je op de kosten

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here