Het toenemende aantal (actieve) gebruikers over de hele wereld maakt Instagram een interessant platform voor bedrijven en ondernemingen. Onderzoek heeft uitgewezen dat 70 procent van Instagrammers specifiek op zoek gaat naar een bepaald merk op het platform. Het platform is uiterst geschikt om een merk of product op een vriendelijke manier onder de aandacht te brengen. Door het gebruik van verschillende marketingstrategieën kan de omzet worden verhoogd. Bepaalde onderdelen van Instagram helpen je daar een handje mee. De afgelopen jaren heeft het platform diverse nieuwe functies geïntroduceerd, zoals Instagram Analytics en Instagram Stories. Daarnaast is het voor bezoekers inmiddels mogelijk om via bepaalde Instagram posts online te winkelen.
Zet een marketingstrategie op papier
Instagram is wat betreft marketing een interessante optie voor allerlei bedrijven, van e-commerce tot media organisaties. De betrokkenheid bij bedrijven die actief zijn op Instagram is hoger dan die van Facebook en Twitter. Dit social media platform biedt een schat aan mogelijkheden om producten en diensten te presenteren. Zo kunnen foto’s en video’s van een product eenvoudig worden gedeeld via een eigen pagina op het platform of Instagram Stories. Bij de laatstgenoemde optie delen gebruikers een verhaal die binnen 24 uur verdwijnt. Bedrijven en ondernemers moeten echter niet vergeten dat het hard werken is om van Instagram een succes te maken. Je dient het platform honderd procent te kennen voordat je er effectief gebruik van kunt maken. Zo dien je een uitgebreide marketingstrategie op papier te zetten. Stel jezelf eerst de volgende vragen voordat je begint:
- Waarom wil ik Instagram gebruiken?
- Hoe kan Instagram mij helpen om bepaalde marketingdoelen te bereiken?
- Hoeveel tijd en budget wil ik spenderen aan dit platform?
- Wat biedt Instagram mijn bedrijf of organisatie in vergelijking met andere social media netwerken?
Zakelijke doelen en Instagram lopen in elkaar over
Instagram maakt deel uit van de marketingstrategie van je bedrijf. Het is een verlengstuk van alle inspanningen die je al doet op zakelijk gebied. Dit klinkt ingewikkelder dan het is. Stel je voor dat jouw bedrijf redelijk nieuw is, waardoor je graag meer klanten wil aantrekken. Het doel van jouw Instagram pagina is dan waarschijnlijk dat je het aantal volgers en de betrokkenheid wil vergroten. Daardoor groeit het klantenbestand van je bedrijf ook. Soms hebben zakelijke en social media doelstellingen dan ook overlap.
Een duidelijk doel voor ogen
Social media is uiteraard niet het enige onderdeel dat bijdraagt aan het succes van een bedrijf. In een tijd waarin vrijwel iedere Nederlander online actief is, kun je echter niet achterblijven op het gebied van social media. Het vergroot de zichtbaarheid van je onderneming en laat zien dat je graag in contact komt met klanten. Zichtbaarheid vergroten is voor veel bedrijven met een Instagram pagina een belangrijk doel. Er kunnen ook talloze andere redenen zijn om actief te worden op het social media netwerk. Zorg ervoor dat je altijd een duidelijk doel voor ogen hebt, waar je naar toe kunt werken.
Aan wat voor doelstellingen zou je kunnen denken?
Schrijf de doelen van je Instagram pagina het liefst op papier of sla ze ergens digitaal op. Is je Instagram pagina bedoelt om meer naamsbekendheid te genereren of juist om je producten en/of diensten onder de aandacht te brengen? Of wil je vaste klanten beter bereiken door ze de mogelijkheid te geven om vragen te stellen op je pagina? Op die manier vergroot je de loyaliteit en stimuleer je een tweede of misschien wel derde aankoop.
Bepaal je doelgroep
Misschien wil je met Instagram een bepaald publiek bereiken. Denk goed na over de gewenste doelgroep en of onderzoek of zij actief zijn op Instagram. Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2017 van Newcom Research blijkt dat jongeren veel vaker gebruik maken van Instagram dan ouderen. 66 procent van de 15 tot 19-jarigen is bijna dagelijks te vinden op het social media netwerk, tegenover 17 procent van de doelgroep 40 tot 64 jaar en 7 procent van de 65 tot 79-jarigen. Een groot verschil waar bedrijven rekening mee dienen te houden. Als je een oudere doelgroep hebt pakt het gebruik van Facebook wellicht gunstiger uit. 68 procent van de 65 tot 79-jarigen heeft een account op dit social media netwerk.
Leer jouw doelgroep kennen
Met het bepalen van je gewenste doelgroep ben je nog lang niet klaar. Je moet jouw potentiële klanten goed leren kennen. Verdiep je in hun gedrag en onderzoek welke foto’s en artikelen ze interessant vinden. Probeer ook uit te vinden van welke groepen (communities) op Instagram jouw beoogde doelgroep lid is. Het bezoeken van andere Instagram pagina’s kan je zeker verder helpen. Sommige bedrijven of organisaties bieden producten of diensten aan die bijna hetzelfde zijn als die van jou. Wanneer een bezoeker een pagina interessant vindt klikt hij of zij op ‘volgen’. Op een Instagram pagina is de lijst met volgers altijd te bekijken. Onderzoek wat voor soort mensen het zijn en volg ze allemaal. Op die manier trek je de aandacht van mogelijke klanten zonder dat je er voor hoeft te betalen. Bovendien laat het volgen van andere Instagram pagina’s zien dat je echt actief bent op het platform en dat je Instagram niet alleen gebruikt om meer te verkopen.
Analyse tools verschillen per doel
Onthoud dat de analyse tools die je gebruikt om Instagram te meten kunnen verschillen per doel. Stel je voor dat de pagina is opgericht om een het klantenbestand groter en meer betrokken te maken. In dat geval zal je in de statistieken waarschijnlijk letten op de hoeveelheid likes en reacties op een post. Ook is het de bedoeling dat mensen een bericht vaak wordt gedeeld. Dit vergroot de betrokkenheid, wat gunstig is voor het Instagram algoritme. Meer informatie over dit belangrijke onderdeel van Instagram vind je in hoofdstuk vier.