Wanneer je hoger wilt ranken in de zoekmachines, dan zijn SEO-teksten een erg belangrijk aspect. Door gebruik te maken van SEO-teksten kun je namelijk een flinke boost geven aan de SEO van je website.
Wat zijn SEO-teksten precies?
SEO-teksten zijn teksten die speciaal geschreven zijn om je website een boost te geven in de zoekmachines. Het is dan ook onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Niet elke tekst is een SEO-tekst. Een SEO-tekst is namelijk een tekst die voldoet aan enkele eisen. De term SEO is namelijk een kanaal dat ervoor zorgt dat je traffic kunt generen. Wanneer je SEO-teksten op je website hebt staan, dan zal het zoekvolume medebepaald worden door de keywords. Dit bepaalt dus direct ook voor een groot gedeelte het aantal bezoekers wat naar je website geleid wordt.
Waarom zijn teksten op een website belangrijk?
De teksten op de website zijn erg belangrijk voor het genereren van bezoekers. Wanneer je teksten over een bepaald onderwerp hebt, dan is het belangrijk dat de tekst is voorzien van belangrijke keywords. Wanneer je tekst is voorzien van keywords die nauwelijks zoekvolume hebben, dan zullen je teksten niet effectief zijn.
De rol van keywords
SEO-teksten zijn voorzien van belangrijke keywords die op een specifieke doelgroep is afgestemd. In een SEO-tekst zijn de keywords dus belangrijk, maar ze moeten ook effectief voorkomen in de tekst. Wanneer een keyword te veel voorkomt in een tekst, dan zal de zoekmachine dit zien en je hiervoor ‘straffen’. In dit geval bereik je het tegenovergestelde. Het schrijven SEO-teksten is daarom een specialisme op zich en wordt in de meeste gevallen uitbesteed aan SEO-tekstschrijvers.
Het belang van SEO-teksten
Het maakt niet uit in welke branche of niche je actief bent als we het hebben over het gebruik van SEO-teksten. Elk bedrijf biedt namelijk zijn eigen diensten of producten aan. Als je ervoor kiest om alleen maar teksten te gebruiken voor het aanbieden van je diensten, dan loop je helaas geld mis. Wanneer je jezelf alleen maar focust op het aanbieden van je diensten of producten, dan beperk je jezelf in je mogelijkheden.
Een voorbeeld hiervan is een potentiële klant die op niet per definitie op zoek is naar de oplossing welke jij aanbiedt op je website. De potentiële klant is op zoek naar een oplossing voor zijn probleem en dat probleem kun je oplossen. De waardevolste onderwerpen zijn de onderwerpen die sterk gerelateerd zijn aan je eigen business.
Het schrijven van SEO-teksten
Het schrijven van een tekst is uiteraard net zoals elke beroepstak een vak op zich. In veel gevallen kiezen webmasters ervoor om het schrijven van SEO-teksten uit te besteden aan ervaren tekstschrijvers. Ben je zelf handig met het schrijven van teksten, dan kun je natuurlijk ook ervoor kiezen om zelf een SEO-tekst te schrijven. Een SEO-tekst kun je schrijven in een aantal stappen.
Stap 1: Het bepalen van een onderwerp
Als je ervoor kiest om een SEO-tekst te schrijven, dan is het enorm belangrijk om te kiezen voor een onderwerp met een hoge potentie. Een SEO-tekst moet voldoen aan specifieke zoektermen zodat de tekst genoeg verkeer naar je website kan genereren. Toch moet hierbij ook niet vergeten worden dat de tekst ook moet aansluiten op de niche van de website. Wanneer de tekst niet voldoet aan de niche of hij leest niet makkelijk weg voor de bezoeker, dan zal niemand je tekst lezen. Je hebt in dit geval wel een SEO-tekst die verkeer genereert, maar als niemand de tekst wil lezen, dan zijn de bezoekers ook weer snel weg van je website.
Kies voor het juiste onderwerp
Wanneer je een SEO-tekst gaat schrijven, dan is het belangrijk dat je kiest voor het juiste onderwerp. Wanneer je een kapper bent, dan is het belangrijk om gebruik te maken van zoekwoorden zoals: “kapper”, “kapper in Amsterdam” of “haren verven Amsterdam”. Daarnaast is het belangrijk om erachter te komen in welke gevallen mensen via het internet op zoek gaan naar een kapper. Het is hierbij belangrijk om erachter te komen waarom mensen via het internet zoeken naar een kapper, voordat de mensen dit zelf doorhebben dat ze op zijn naar een kapper. Als je dit kunt ontdekken, dan heb je zogezegd goud in handen.