Hoe begin je met dropshipping?

dropshipping

Een van de redenen voor de populariteit van dropshipping is dat je er relatief eenvoudig mee kunt beginnen. Wanneer je de volgende vijf stappen volgt zul je ver komen. Dit stappenplan is overigens ook te gebruiken door webwinkels met een bestaande klantenkring die besloten hebben op dropshipping over te gaan:

  1. Kies jouw e-commerce platform

    De eerste belangrijke stap bij het opbouwen van een e-commerce bedrijf is het kiezen van het juiste platform waarop je jouw website of webwinkel wil bouwen. Verdiep je in de verschillende e-commerce platformen die er bestaan en vergelijk ze met elkaar. Zet bijvoorbeeld hun voordelen en nadelen op een rij. Sommige webwinkeliers houden ook rekening met de prijs. Verderop in dit boek komen verschillende e-commerce platforms aan de orde.

  2. Kies je producten

    Neem hier de tijd voor, want producten vormen het hart van je dropshipping bedrijf. Vele dropshippers zijn je hierin al voorgegaan. Inmiddels zijn er verschillende methoden ontwikkeld voor het kiezen van dropshipping producten:

    – Bekijk een lijst met geverifieerde dropshipping leveranciers en hou daarbij rekening met de producten die je verkoopt. Dit wordt de zogeheten ‘supplier directory’ genoemd. Zo zijn er diverse groothandels in verschillende branches actief, bijvoorbeeld op het gebied van computers en geschenken. We zullen er in een later hoofdstuk verder op in gaan.
    – Bezoek eBay en ontdek welke mogelijkheden deze internationale handelsplaats heeft. Zo toont het de verkoopcijfers van een product, zodat je meteen kunt beslissen of het product verkoopbaar is in jouw eigen webwinkel.
    – Neem contact op met groothandels. Heb je graag direct contact? Neem dan contact met een groothandel of fabriek en bespreek de mogelijkheden. Op die manier weet je meteen waar je aan toe bent.
    – Gebruik de app Oberlo. Dit is een populaire app onder webwinkeliers die het Shopify platform gebruiken. Stel je voor dat je het Chinese online warenhuis AliExpres bezoekt. Zie je een product die je bevalt? Klik er dan op. De app zorgt ervoor dat ze meteen in jouw webwinkel belanden, wat dus ongeveer hetzelfde principe is als bij online winkelen.

Het voordeel van het Oberlo dropshipping systeem

Door Oberlo aan te sluiten op Shopify hoef je slechts op de producten te klikken om ze toe te voegen aan je webwinkel. Daarnaast is dit systeem in staat om bestellingen automatisch te verwerken en kan het eventueel producten aanpassen als je dat wilt. Daarnaast houdt het de prijzen automatisch up to date, wat het een aanwinst maakt voor je Shopify webwinkel.

  1. Creëer een mooi design voor je e-commerce winkel

    Het uiterlijk van je website of webwinkel heeft effect op het aantal bezoekers en verkopen. Klanten zijn namelijk sneller geneigd om hun aankoop te voltooien wanneer ze een goede gebruikerservaring hebben. Dit betekent dat ze tevreden zijn over het uiterlijk van de website, de navigatie en de inhoud. Zorg er dan ook voor dat de producten in je webwinkel er fantastisch uit zien en dat klanten ze van dichtbij kunnen zien. Dit kun je doen door een zoomfunctie toe te voegen. Maak daarnaast zogeheten ‘dropdownmenu’s aan’. Daarmee geef je aan dat een product ook beschikbaar is in een andere kleur of maat.

  2. Besteed voldoende aandacht aan online marketing

    Bij dropshipping neemt de leverancier een deel van de taken van een webwinkelier over, zoals het verzenden van producten aan klanten. Dit betekent niet dat je als ondernemer helemaal niets meer hoeft te doen. Zo ben je zelf verantwoordelijk voor de marketing van je bedrijf. In sommige branches is de concurrentie groot. Probeer duidelijk te maken waarom jouw producten een betere kwaliteit hebben die van concurrenten. Zonder een goede marketingstrategie komen er weinig (potentiële) klanten op je website terecht, waardoor er minder omzet wordt gemaakt.

    Aanwezigheid op social media

    Online marketing is een van de hoofdtaken van een dropshipper. Zonder de juiste online marketingstrategie komen er nauwelijks bezoekers en liggen de omzetcijfers laag. Bespaar dan ook nooit op je budget voor online marketing. Een website, webwinkel op blog met SEO-teksten trekt geïnteresseerde bezoekers en potentiële klanten aan. Bovendien nemen de bezoekersaantallen toe wanneer je SEO-geoptimaliseerde dropshipping website hoog in de zoekmachines komt te staan. Hetzelfde geldt voor je aanwezigheid op social media. Wees zo zichtbaar mogelijk en plaats interessante berichten die betrekking hebben op je bedrijf. Je zult zien dat met de juiste SEO-strategie het aantal bezoekers en de omzet na verloop van tijd zal stijgen.

Kies een specifieke doelgroep

De marketingstrategie voor je dropshipping webwinkel slaagt alleen wanneer je een specifieke doelgroep kiest. Onthoud de stelregel: ‘Als je doelgroep iedereen is, dan heb je geen doelgroep’. Focus je op een groep die mogelijk interesse heeft in de producten of diensten die je verkoopt. Denk bijvoorbeeld aan 65-plussers, sporters of mensen die van lange wandelingen houden. Het voordeel van een specifieke doelgroep is dat je veel gerichter kunt adverteren. Je weet precies welke zoekwoorden je moet gebruiken in combinatie met tekst een beeld.

Schrijf gedetailleerde productteksten

Investeer veel tijd in het gedetailleerd beschrijven van de producten die je verkoopt. Ook de categoriepagina’s moeten voldoende informatie voor de klant bevatten. Probeer de teksten altijd zelf te schrijven en neem ze bij voorkeur niet over van de leverancier. Plaats er eventueel ook een mooie foto en/of video bij. Mensen zijn visueel ingesteld en blijven sneller hangen wanneer er een mooie foto of video op een website staat.

Plaats een keurmerk

Een websitekeurmerk is een belangrijk onderdeel van een webwinkel. Denk bijvoorbeeld aan een onafhankelijke partij zoals Thuiswinkel Waarborg. Met een keurmerk creëer je vertrouwen bij de klant en neemt de kans dat hij of zij een aankoop doet toe.

5. Analyseer je website

Wanneer je een webwinkel hebt met dropshipping is het werk eigenlijk nooit klaar. Ook niet wanneer de site en de online marketing strategie inmiddels goed loopt. Je zult je site moeten blijven optimaliseren. Door het gebruik van diverse e-commerce analyse tools verkrijg je statistische gegevens die je kunnen helpen bij het maken van zakelijke beslissingen. Zo krijg je onder andere inzicht in de interesses van je doelgroep. Misschien kopen ze een product vaker dan het andere. Je zou dit product in je webwinkel wat meer naar voren kunnen schuiven. Analyse tools geven ook inzicht in het succes van je advertenties. Zo geven ze meteen weer welke advertenties je meer geld opleveren. Leveren je Google AdWords advertenties bijvoorbeeld meer op dan Facebook advertenties. Dan zou je een groter deel van jouw marketing budget eventueel in GoogleAdWords kunnen steken. De statistische gegevens leren je dus om efficiënter om te gaan met je marketing budget.

Prijs van producen bepalen met AOV

Wist je dat analyse tools je ook kunnen helpen om de prijs van je producten te bepalen? Zo bevat Google Analytics onder andere de optie ‘Average Order Value’ (AOV). Dropshipping webwinkeliers gebruiken deze optie graag omdat het aangeeft hoeveel geld hun klanten gemiddeld besteden wanneer ze een bestelling plaatsen. De ‘Average Order Value’ is te berekenen met een simpele rekensom, namelijk omzet:het aantal bestellingen. De uitkomst zegt een hoop over je bedrijf en het gedrag van je klanten in een bepaalde periode.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here