Financiële administratie op orde hebben als zzp’er? Dat doe je zo!

financiele administratie

Ben je zelfstandig ondernemer, dan ontkom je niet aan het bijhouden van de administratie. Het is nu eenmaal part of the job. Zelfstandig ondernemer zijn is spannend, het brengt meer risico’s met zich mee dan wanneer je in loondienst werkt, wat resulteert in een aantal financiële uitdagingen waar je rekening mee moet houden. Hier lees je hoe je als eigen baas financieel kunt blijven floreren. Lees snel verder!

1. Houd rekening met belastingen!

Het maandinkomen van een ondernemer is niet hetzelfde als dat van iemand in loondienst. Mensen in loondienst hebben meer zekerheden. De kans is klein dat je als ondernemer elke maand precies hetzelfde bedrag verdient. Wanneer je inkomen fluctueert, kan het moeilijk zijn om op de juiste manier te budgetteren. Toch kan iedereen budgetteren leren, ook als je zelfstandig ondernemer bent. Zo moet je rekening houden met de aangifte en afdracht van allerlei belastingen. Elk kwartaal moet de BTW afgedragen worden en daarnaast betaal je jaarlijks inkomstenbelasting, als je een eenmanszaak hebt. Zet deze bedragen opzij, zodat je deze bedragen niet gebruikt voor een ander doel.

Wil je je bedrijf laten groeien, maar heb je niet voldoende kapitaal om je plannen uit te voeren? In dat geval kan een bedrijfskrediet aanvragen uitkomst bieden. Je kunt een zakelijke lening aanvragen bij je ‘huisbank’, maar het loont de moeite om banken met elkaar te vergelijken. Misschien heeft een andere bank wel een lagere rente en interessantere voorwaarden. Kijk dus verder dan je neus lang is!

2. Overweeg een automatisch boekhoudprogramma

Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan? Er zijn verschillende overall boekhoudprogramma’s die ontzettend populair zijn onder zzp’ers, zoals bijvoorbeeld E-boekhouden. Je kunt deze boekhoudsoftware gratis uitproberen zonder verplichtingen. En het mooie is dat het boekhoudprogramma is gemaakt vanuit de visie van een ondernemer. Kortom, iemand die weet wat er gevraagd wordt en weet wat je nodig hebt. Waar je dan aan moet denken? Boekhouden zonder boekkennis, direct je btw-aangifte doen en je bank koppelen om invoerwerk (en daarmee ook fouten) te voorkomen. Daarnaast kun je ook facturen opmaken, klanten betalen en offertes opstellen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here