Als eenmanszaak personeel aannemen? Dit komt erbij kijken!

kantoorruimte huren

In ons land kost het betrekkelijk weinig moeite om een eigen onderneming te starten. Jij schrijft je in bij de Kamer van Koophandel, betaalt eenmalig 50 euro en mag je vervolgens ondernemer noemen. Sommige Nederlanders kiezen ervoor om samen met één of meerdere anderen een bedrijf te starten. Er zijn echter ook meer en meer mensen die als zelfstandige aan de slag gaan. Jij kunt op deze manier zelf jouw onderneming van de grond af aan opbouwen. Gaan de zaken goed? Dan is de kans groot dat je het werk niet meer alleen aankunt. Je kunt dan een ander bedrijf inhuren, maar het is ook mogelijk om personeel aan te nemen. Als eigenaar van een eenmanszaak krijg je in dat geval wel met een aantal zaken te maken. Daarom vertellen wij jou wat er allemaal komt kijken bij het aannemen van personeel in het geval van een eenmanszaak.

Een arbeidsovereenkomst opstellen

Als eenmanszaak heb je niet te maken met een arbeidscontract. Je werkt immers alleen en de inkomsten van het bedrijf zijn voor jezelf. Dit verandert echter wanneer er iemand drie opeenvolgende maanden bij jou in dienst is geweest of minimaal 20 uur per maand betaalde arbeid heeft verricht. Zo’n arbeidsovereenkomst kun je mondeling afspreken, maar dit raden wij jou niet aan. Het is verstandiger om alles op papier te zetten. Mocht er ooit onenigheid ontstaan, dan kun je in ieder geval terugvallen op het document. Weet je niet hoe je een arbeidsovereenkomst op moet stellen? Zoek dan op internet of schakel de hulp in van een externe partij. In dit laatste geval weet jij in ieder geval zeker dat de arbeidsovereenkomst juist is opgesteld.

Extra kosten

Zodra jij personeel in dienst hebt, moet je hem/haar loon gaan betalen. Het vastgestelde uurloon uit de arbeidsovereenkomst wordt vermenigvuldigd met het aantal gewerkte uren. Dit geld maak jij vervolgens over naar de betreffende persoon. Loon vormt niet de enige kostenpost waar je mee te maken krijgt wanneer je personeel in dienst hebt. Er kunnen namelijk een aantal bijkomende kosten zijn. Denk bijvoorbeeld aan vakantiegeld, ziektekosten en pensioengeld. Komt jouw medewerker niet uit de buurt? Dan moet je ook nog eens reiskostenvergoeding betalen. Heb je geen idee wat je aan moet met deze kosten? Dan kun je altijd terugvallen op de CAO van de bedrijfstak waarin jij actief bent. Dit maakt het allemaal een stuk inzichtelijker en helpt jou bij het maken van lastige keuzes.

Extra administratie

Als zelfstandig ondernemer doe jij aangifte van de inkomstenbelasting, maar ook geef je omzetbelasting aan. Veel eenmanszaken doen deze laatste aangifte per kwartaal. Hier komt al behoorlijk wat administratie bij kijken. Zodra jij personeel in dienst neemt, komt er echter nog veel meer papierwerk bij. Je keert namelijk loon uit aan een extern persoon, waardoor loonadministratie verplicht is. Heb jij geen idee hoe dit allemaal in zijn werk gaat? Begin er dan ook vooral niet zelf aan. Het is namelijk van belang dat dit op de juiste manier gedaan wordt. Gelukkig zijn er vandaag de dag genoeg partijen waaraan jij de loonadministratie van jouw bedrijf uit kunt besteden.

Kantoorruimte huren

Voert jouw bedrijf zijn werkzaamheden voornamelijk uit vanachter een computer? Dan is de kans groot dat je voorheen altijd thuis werkte. Mogelijk heb je hier wel een kantoor ingericht. Indien je personeel aanneemt, is het natuurlijk niet echt fijn om telkens met deze persoon in jouw eigen woning te zitten. Veel eigenaren van eenmanszaken besluiten dan ook een kantoorruimte te huren. Op deze manier houd jij werk en privé beter gescheiden. In overgrote delen van ons land is het niet lastig kantoorruimte te vinden. Er is vandaag de dag namelijk behoorlijk wat leegstand. Wil jij graag een kantoorruimte huren in Den Haag? Dan wordt het wel aanzienlijk lastiger. Kantoorruimtes zijn in de Randstad namelijk ontzettend populair. Bovendien betaal je hier aanzienlijk meer voor een bedrijfsruimte dan elders in het land. Toch is het wel degelijk mogelijk om een betaalbare kantoorruimte te huren in Den Haag en omstreken. Ga dus vooral niet bij de pakken neerzitten, maar zet jouw zoektocht rustig voort. Zodoende vind jij vast en zeker snel een kantoorruimte in Den Haag!

Lees ook: Kantoorpand huren? Zo bespaar jij op de huurprijs!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here