Social media is een onmisbaar onderdeel van een online marketing strategie. Op platforms zoals Facebook, Instagram en Twitter zijn miljoenen mensen wereldwijd dagelijks actief. Iedere social media pagina heeft zijn eigen sterke punten. We hebben de pluspunten van de bekende social media kanalen Facebook, Instagram en Twitter voor je op een rijtje gezet.
De kracht van Facebook
Facebook is een van de grootste social media netwerken ter wereld. Begin 2018 waren er ongeveer 1,47 miljard gebruikers dagelijks actief. Daarnaast telt Facebook ongeveer 2,23 miljard maandelijkse actieve accounts. Je kunt je voorstellen dat een effectieve Facebook campagne zeer veel mensen naar je vlogkanaal kan trekken. Zorg er voor dat je een campagne aanmaakt dat gericht is op dezelfde doelgroep als die van je vlog kanaal. Je kunt dit eenvoudig instellen met de verschillende tools van de Facebook advertentie. Je bezoekers zijn onder andere in te delen op woonplaats, leeftijdsgroep en sekse.
Eigen gemeenschap
Ook interessant aan Facebook is dat je er eigen gemeenschap kunt creëeren, ook wel een ‘community’ genoemd. Op een dergelijke pagina kun je een link naar je vlog delen of een nieuwsbericht dat te maken heeft met het onderwerp van je videokanaal. Ook biedt een community pagina de mogelijkheid om vragen te stellen an je kijkers. Vraag ze bijvoorbeeld welk onderwerp ze graag besproken willen hebben in je volgende vlog. Vergeet niet om te reageren op hun vragen en opmerkingen. Dit wordt gewaardeerd en laat zien dat je actief bent op social media.
Een kijkje achter de schermen op Instagram
Instagram is een geduchte concurrent van Facebook. In januari 2018 telde het maar liefst 4.1 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 2.1 miljoen dagelijks. Het aantal Instagram gebruikers in ons land is de afgelopen jaren sterk toegenomen. In 2015 waren het er nog maar 1,8 miljoen, waarvan 722.000 dagelijks! Steeds meer vloggers ontdekken de voordelen van dit social media netwerk. Zo is Instagram een geweldig platform om foto’s en video’s achter de schermen te delen. Ook kun je er alvast trailers en/of teasers voor je nieuwe vlog delen. Daarmee maak je jouw Instagram volgers alvast nieuwsgierig.
Berichten over vlog delen en liken op Twitter
Een social media kanaal die niet onvermeld mag blijven is Twitter. Op dit social media netwerk kun je korte berichtjes over jouw vlogs plaatsen. Voeg altijd hashtags toe aan je Twitter bericht. Dit zijn kleine woordjes die de inhoud van het bericht omschrijven. Heb je een beauty vlog gemaakt en wil je daar graag over twitteren? Gebruik dan hashtags als #beauty, #vlog en #make-up. Zorg voor een leuke en grappige tweet, zodat je volgers het gaan liken en delen. Daarmee vergroot je het bereik van je bericht aanzienlijk, en dat is uiteindelijk de bedoeling.