Wie zoveel mogelijk online wil verkopen kan niet om leads en keywords heen. Het zijn allerlei manieren om potentiële klanten te bereiken, net als het gebruik van visuele content. Zo kan een lead onder andere bestaan uit een abonnement op een nieuwsbrief. Letterlijk vertaald vanuit het Engels betekent het ‘spoor’. In feite is het een spoor die leidt naar potentiële klanten. Soms leidt het spoor naar een verkoop, terwijl het andere doodloopt. Aan wat voor soort leads kun je zoal denken?
Vraag om contactgegevens
Bij lead kunnen bezoekers ook gevraagd worden om hun contactgegevens in te vullen. Bij mogelijke interesse in een product of dienst kun je de klant vragen om een belafspraak. Tegenwoordig maken ook social media pagina’s deel uit van leads. Zo vragen sommige bedrijven aan hun bezoekers of ze hun social media pagina’s willen liken of volgen.
Lead en prospect
Leads worden regelmatig verward met prospects. Wie zich in de termen verdiept ontdekt echter dat er een aantal belangrijke verschillen zijn. Zo komt een lead eerder dan een prospect. Het is de taak van een marketingteam om te zorgen voor sporen, oftewel leads. Vervolgens moeten de verkopers in een bedrijf ervoor zorgen dat deze leads leiden tot nieuwe klanten. Zoals eerder gesteld moet de klant worden overtuigd. Pas na het overtuigen is er mogelijk sprake van een prospect. Dit is de naam voor een bezoeker die mogelijk serieuze interesse heeft in een product of dienst. Oftewel: een lead kan leiden naar een mogelijke prospect.
Hoe verzamel je contactinformatie?
Het proces van lead naar prospect klinkt vrij eenvoudig, maar dat is het in werkelijkheid niet. Het verzamelen van bruikbare leads kost vaak veel tijd en moeite. Een van de manieren waarop bedrijven contactinformatie van potentiële klanten kunnen verzamelen is ‘inbound marketing’. Dit betekent dat er waardevolle informatie wordt gedeeld in ruil voor contactinformatie. Iemand krijgt bijvoorbeeld alleen een online magazine of een whitepaper te zien wanneer persoonlijke gegevens naam, adres en woonplaats (NAW) worden gedeeld.
Keyword dichtheid en SEO
Vrijwel elk bedrijf maakt tegenwoordig gebruik van Search Engine Optimization (SEO). Dit zijn een aantal strategieën die ervoor moeten zorgen dat een webpagina zo hoog mogelijk in de zoekresultaten staat. Om dit bereiken zullen bedrijven wel iets moeten doen. Zo dient er goed gekeken te worden naar de keyword dichtheid. Het heeft betrekking op de trefwoorden van een pagina.
Relevantie zoekwoorden
Keywords moeten zo relevant mogelijk zijn. Op die manier weten bezoekers je website of webshop te vinden. Bedenk dan ook goed of de termen die je gebruikt betrekking hebben op het onderwerp van de pagina. Heb je bijvoorbeeld een website over het verkopen van televisies in Deventer? Gebruik dan termen zoals ‘televisie’, ‘tv’ en ‘Deventer’ in een tekst.
Algoritme
De trefwoorden op een pagina moeten een aantal keer voorkomen. Het percentage dat er uit rolt wordt de keyword dichtheid genoemd. Je kunt dit meten met Google Analytics. Hoe relevanter de gebruikte termen, hoe hoger het percentage. De keyword dichtheid op een webpagina wordt bepaald door het algoritme van een zoekmachine. Dit is een classificatie van een website. Een goede website met relevante termen heeft bijvoorbeeld een beter algoritme. Het algoritme wordt bepaald aan de hand van verschillende factoren, zoals de website URL, metatags, de titel en interne- en externe links.
Zoekwoorden in tussenkopjes
Bedrijven gebruiken verschillende strategieën om hun keyword dichtheid te verbeteren. Zo is het handig om een zoekwoord zowel in de titel als in een paar tussenkopjes te plaatsen. Deze tellen namelijk sterk mee in het algoritme van zoekmachines. Heb je de zoekwoorden allemaal goed ingevuld? Dan is de kans dat de webpagina een mooi plekje krijgt in de zoekresultaten groter.