Er zijn verschillende manieren om jouw website mobielvriendelijk te maken. Een term die in de SEO-wereld vaak wordt gebruikt voor websites met een mobiele variant is ‘responsive webdesign’. Dit betreft een opmaak waarbij de HTML op zowel de smartphone als desktop hetzelfde is. Daarbij wordt de pagina optimaal weergeven door middel van CSS.
Wat is mobiel webdesign?
In feite is wat je te zien krijgt op de mobiele telefoon een aanpassing van de desktop versie. Diverse CMS-systemen passen responsive webdesign toe. Zo gaan WordPress en Joomla met de tijd mee. In tegenstelling tot andere CMS-systemen leveren zij geen responsive webdesign met grote fouten erin. Zo komt het nog vaak voor dat tekst en foto’s op de mobiele telefoon niet goed meebewegen. Dit terwijl het alleen al voor de ranking ontzettend belangrijk is om aandacht te geven aan responsive webdesign.
Subdomein en dynamic serving
Twee andere mogelijkheden die je kunt gebruiken voor de mobiele telefoon zijn ‘subdomein’ en ‘dynamic serving’. De eerste term betreft een speciale URL die gericht is op de mobiele variant. Denk bijvoorbeeld aan een URL dat eindigt op ‘m.example.com’. Het maken van deze URL’s is echter een behoorlijke uitdaging. Je hebt er relatief veel technische kennis voor nodig, omdat anders de kans bestaat op fouten. Besteed tenslotte aandacht aan ‘dynamic serving’. Het voordeel hiervan is dat een subdomein voor een mobielvriendelijke website niet nodig is. Desondanks kun je toch een mooie website op de telefoon laten zien.
Verschillen tussen mobiele site en desktop
Het opzetten van een mobielvriendelijke website is een hele klus, maar zeer belangrijk. Besef goed dat een mobiele site anders is dan de desktop versie. Zo hoeft echt niet alle informatie leesbaar te zijn. Op een desktop heb je simpelweg meer ruimte voor titels, beschrijvingen en teksten. Google Analytics kan je erbij helpen om alleen de relevante informatie te tonen. Deze tool van Google geeft een goed overzicht van gedrag op je site. Zo analyseert het onder andere het gedrag van bezoekers en het klikgedrag. Zo heb je meteen een idee wat goed scoort op je (mobiele) website en wat niet.