Tips om beter vindbaar te worden op social media

De opkomst van social media als Facebook, Twitter en LinkedIn heeft de wereld voorgoed veranderd. Bellen of een kaartje sturen vanuit je vakantieadres gebeurt nog steeds, maar is dankzij nieuwe vormen van contact niet meer nodig. In dit artikel vind je een aantal zeer bruikbare tips om beter vindbaar te worden op de socials!

Waarom social media onmisbaar zijn voor particulieren en bedrijven

Tegenwoordig deel je alle ervaringen en mooie foto’s op Facebook en Instagram. Bijna iedereen beschikt inmiddels over een account waarin ze hun ervaringen, frustraties en verhalen delen. Voor bedrijven zijn Facebook en Instagram dan ook een zeer interessant medium. Zodoende zijn veel ondernemingen tegenwoordig te vinden op social media. Het is een handige manier om contact te onderhouden met de consument.

Potentiële klanten en social linkbuilding

Bovendien weten ook potentiële klanten de sociale netwerken van bedrijven te vinden. Het geeft ze dan ook de mogelijkheid om een nieuwe groep mogelijke klanten te bereiken. Maar daarvoor dien je goede zoekmachineoptimalisatie toe te passen. Een manier om dit te doen is ‘social linkbuilding’. Hierbij deel je artikelen of berichten via social media als Facebook, X, LinkedIn en Instagram. Dit zorgt voor extra verwijzingen naar je website. Hoe actiever je bent op social media, hoe beter vindbaar je website is. Overdrijf echter niet: teveel links gaat mensen juist irriteren.

In gesprek op social media

Een andere manier om als bedrijf veel mensen te bereiken is het reageren op verhalen en berichten op social media. Waarschijnlijk plaatsen je vrienden of volgers regelmatig een bericht of een vraag op je pagina. Beantwoord alle opmerkingen uitgebreid, en ga waar nodig een gesprek aan. Zo kun je mensen in jouw vakgebied altijd een helpende hand bieden. Verwijs eventueel naar je website of een artikel die je geschreven hebt, zodat ze bij
jou terecht komen.

Hoe plaats je interessante content op social media?

De uitspraak ‘content is king’ klopt absoluut. Het betekent dat inhoudelijke artikelen en blogposts essentieel zijn voor de vindbaarheid van je website. Presenteer jezelf als een expert door regelmatig inhoudelijke teksten te plaatsen op je site. Deel de berichten vervolgens op social media als Facebook en Twitter. Google hecht veel waarde aan content met inhoud. Het maakt je website relevant, waardoor je een hogere positie in de
zoekmachines kunt verwachten. Gebruik tijdens het schrijven van de teksten bovendien relevante trefwoorden. Hoe beter ze bij de tekst passen, hoe sneller je website gevonden wordt door (potentiële) klanten.

Een goede aanpak werpt zijn vruchten af

We kunnen concluderen dat social media de perfecte manier is om in contact te komen met mogelijke klanten. Tevens verhogen Facebook, Twitter en LinkedIn de vindbaarheid van je website. Je zult er enige tijd in moeten steken, maar met een goede aanpak is het resultaat er ook naar.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here