Betrokken volgers zijn een van de pijlers van Instagram succes. Bij het analyseren van je profiel kun je dan ook niet om ‘betrokkenheid’ heen. Deze term wordt gebruikt voor iedere keer dat je post een like of reactie heeft gekregen. Ook het aantal keren dat je post is opgeslagen rekent Analytics mee. Dit handige hulpmiddel is inmiddels behoorlijk geavanceerd. Zo rekent het meerdere reacties van dezelfde gebruiker niet mee in het berekenen van de betrokkenheid. Dit komt bijvoorbeeld voor bij prijsvragen, waarbij sommige personen vaker posten om hun winkansen te vergroten.
Betrokkenheidspercentage
Het betrokkenheidspercentage is een andere term die Instagram marketeers vaak gebruiken. Hierbij draait het om het percentage volgers of bezoekers die betrokkenheid tonen bij een bericht. Ze geven bijvoorbeeld een ‘like’ of laten een reactie achter. Meer betrokken volgers betekent meer bekendheid en wellicht meer aankopen. Je mag het belang van betrokkenheid dan ook niet onderschatten.
Betrokkenheid berekenen
Instagram Analytics kan op dit moment de betrokkenheid nog niet analyseren. Sommige gebruikers vinden dit een nadeel. Je zult zelf het gemiddelde betrokkenheid percentage moeten berekenen. Gelukkig is dit niet heel ingewikkeld om te doen. Deel het aantal likes en commentaar door het aantal volgers om te zien hoe hoog het betrokkenheidspercentage is. Stel je voor dat je in totaal 15.000 volgers hebt en 1500 likes en reacties hebt ontvangen. Deel 1500 door 15000 en vermenigvuldig het met 100. Even de rekenmachine pakken wijst uit dat het betrokkenheidspercentage uitkomt op 10 procent.
Hoe plaats je een Instagram Story?
Instagram Stories is in de vorige hoofdstukken al een paar keer aan de orde gekomen. Het is een nieuw onderdeel van het populaire sociale netwerk waarmee je verhalen kunt delen. Het heeft veel weg van een Snapchat, een smartphone app waarmee vooral jongeren graag foto’s en video’s delen.
Verschil tussen Instagram en Snapchat
De makers van Instagram hebben nooit ontkend dat ze Snapchat gedeeltelijk hebben gekopieerd. Wel staat Instagram Stories bekend als gebruiksvriendelijker. In tegenstelling tot Snapchat hoef je bijvoorbeeld geen speciale app te openen om foto’s en video’s te delen. Instagram Stories maakt namelijk al deel uit van het platform. Ook is het voor nieuwe gebruikers van Snapchat soms even zoeken hoe alles werkt. Bij Instagram Stories hoef je alleen maar dit stappenplan te volgen:
- Scroll naar de balk bovenaan je nieuwsoverzicht voor Instagram Stories.
- Klik op het ‘plus’ teken dat links bovenaan in je nieuwsoverzicht staat.
- Maak een foto of video en voeg er eventueel nog een tekst aan toe.
- Plaats je Instagram Story. Het is voor iedere volger en bezoeker 24 uur te bekijken.
Gegevens van Instagram Stories meten
Ook de gegevens van Instagram Stories kunnen met Analytics gemeten worden. Daarmee verkrijg je inzicht in het gedrag van je volgers. Zo ontdek je misschien dat een bepaalde Instagram Story populairder is dan andere. Het meten werkt in principe hetzelfde als bij foto’s, video’s en carrousels, maar er zijn ook verschillen. Zo vraagt Instagram Stories om meer betrokkenheid van de volger. Hij of zij moet namelijk een beetje moeite doen om het verhaal te bekijken. Ten eerste moet de bezoeker in het gedeelte boven het nieuwsoverzicht op het verhaal klikken. Vervolgens zijn er drie keuzes: de gehele Instagram Story bekijken, doorklikken naar een andere video of wegklikken. Dit levert interessante gegevens op. Niet alleen het aantal kijkers en de betrokkenheid wordt in kaart gebracht, maar ook het aantal keren dat bezoekers voortijdig hebben weggeklikt.