Het succes van Disney: een verhaal dat tot de verbeelding spreekt

eurodisney

De lancering van streamingdienst Disney+ is een enorm succes. Slechts enkele dagen na de lancering wist het al tien miljoen abonnees te werven. Disney verwacht dat het tegen 2024 zestig tot negentig miljoen abonnees heeft. Walt Disney (DIS) een van de machtigste bedrijven in de entertainment industrie. Volgens Forbes heeft het een waarde van 52,2 miljard dollar en daarmee staat het op nummer acht van machtigste bedrijven ter wereld. Wat verklaart het succes van Disney?

Een zeer succesvol jaar voor Disney

2019 is een zeer succesvol jaar gebleken voor Disney. Op 20 maart van dat jaar verwierf het alle media onderdelen van 21st Century Fox voor maar liefst 71.3 miljard dollar. Daarmee werd het in één klap het grootste en machtigste mediahuis ter wereld. Pixar, Marvel en het Star Wars imperium maakten al deel uit van Disney, maar de overname bracht ook Marvel Entertainment in het ‘huis van de muis’, samen met de X-Men, Fantastic Four en Deadpool franchises. De deal gaf Disney ook voormalige Fox-televisienetwerken zoals FX Networks en National Geographic, als aanvulling op Fox’s 30 procent eigendom van het streaming platform Hulu. Deze deal gaf Disney een aandeel van 60 procent. Het feit dat Disney sinds kort een eigen streaming service heeft is een klap voor Netflix, die een licentie heeft van verschillende belangrijke onderdelen van de Disney-bibliotheek.

De succesformule van Disney

Voordat Disney een miljardenbedrijf werd met belangen over de hele wereld was het nauw verbonden met de visie van de man naar wie het genoemd werd. Een visie die de basis legde voor het bedrijf om de mediagigant te worden die het nu is: het leveren van tastbare producten zonder al te hoge kosten. Verkoop entertainment op een laagdrempelige manier en maak daarmee een gigantische omzet. Bovendien herkent iedereen het symbool van Disney, waar dan ook ter wereld: Mickey Mouse. Er is enige controverse over waar Mickey Mouse vandaan komt. Theorieën variëren van een prullenmand in Kansas tot striptekenaar Ub Iwerks die door dierenfoto’s en -schetsen bladerde.

Het vroegere succes van Disney

Walt Disney werkte jarenlang samen met striptekenaar Ub Iwerkers om te werken aan nieuwe personages. De eerste films die ze samen maakten waren geen hits, maar de derde, “Steamboat Willie,” was een schot in de roos. Het was ook het mooiste vroege voorbeeld van een film die geluid en animatie synchroniseerde. De baanbrekende technologie werd een paradepaardje voor Disney, toen het bedrijf de grenzen van de animatie verlegde. In de daaropvolgende decennia, ook in de periode van de Grote Depressie, maakte Disney de eerste kleurencartoons en tekenfilm met animatie: ‘Sneeuwwitje en de zeven dwergen’.

Innovatie maakt van Disney miljoenengigant

Alleen door voortdurend te innoveren en de grenzen op te zoeken is Disney uitgegroeid van een succesvolle animatiestudio naar een complete entertainmentervaring te gaan – met themaparken, merchandising, cruiseschepen en ga zo maar door.

Walt Disney zei ooit: ‘Als je het kunt dromen, dan kun je het doen’.  Het verhaal van zijn leven en de oprichting van zijn bedrijf is het bewijs dat je als eenmaal hebt gedroomd, je het voortdurend moet herdromen en inbeelden om succesvol te zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here